Stichting JAPproducties brengt in 2013 Boxmeerse musical
Hoofdsponsor 2013
Productie 2013
Openluchttheater in de weide voor het kasteel van de zusters van Julie Postel. Een groots theaterspektakel in Boxmeer. In deze musical worden de toeschouwers meegenomen naar diverse hoogtepunten uit de geschiedenis van Boxmeer, zoals: het ontstaan van Boxmeer, op een terp langs de Maas waar Jan Boc van Mere tol eiste van alle varenden op de Maas en waar hij met zeer strenge hand regeerde. Een pastoor (in het jaar 1400)  die erg twijfelde aan de consecratie van het lichaam en bloed van Christus, en zodoende zorgde voor de huidige  jaarlijkse Vaartprocessie, die inmiddels is uitgeroepen tot Nationaal Immaterieel Cultuurerfgoed en ook op de nationale lijst geplaatst is. Een ontmoeting met Dr. Peelen (jaar 1600) -een persoon die erg belangrijk op alle fronten voor Boxmeer geweest is. Kennismaking met een wel heel bijzondere bewoner van het Kasteel, namelijk De Dolle Graaf-Johan Baptist van Hohenzollern-Sigmaringen, hij was Heer van Boxmeer en burggraaf.  De oorsprong van de jaarlijkse Metworstrennen op het Vortums Veld met freule Aleida (jaar 1740)  en ook de komst van de Zusters van Julie Postel in Boxmeer (jaar 1886). Het verhaal eindigt op het evenementenplein voor het Gemeentehuis (jaar 2013). Dat alles verpakt in een vrolijk, verzonnen verhaal waarin de hoofdrolspelers Marie-Louise en Gradje steeds weer naar opa gaan (die op een Brabantse boerderij woont) omdat hij zo aangenaam, enthousiast, bevlogen en uitbundig kan vertellen en voorlezen uit zijn grote voorleesboek over deze Boxmeerse historie , onder zijn motto: “Alles moet bewaard blijven voor het nageslacht”. Om het openluchttheater optimaal te gebruiken zal er ook spectaculair gebruik gemaakt worden van motor, rijtuig en paard. De acht liedjes in deze musical, die speciaal voor dit evenement zijn geschreven door Jan Peters en  die gecomponeerd zijn door Wim Kersten, worden muzikaal ondersteund door een live orkest en uiteraard zal ook dans een onderdeel zijn in deze theaterproductie. Alle medewerkers en acteurs zijn Boxmerenaren en de opvoering is zeker bedoeld voor jong en oud.  Kortom: elke inwoner van Boxmeer moet dit gezien en gehoord hebben !
Het verhaal van de musical 2013 "Boxmeer (her)leeft"
Opa, Marie-Louise, Gradje en Moon
Klik op deze foto voor vergroting